Out-of-the-way.reismee.nl

Eerste indrukken uit Afrika...

Hai mzungu's!

Hier m'n eerste bericht vanuit Uganda, met mijn eerste indrukken in/van Afrika. Ben hier nu bijna een week en elke dag weer is nog steeds vol verwondering. Over van alles. Echt. Life is so unorganised here! Het wordt ook steeds duidelijker dat tijd slechts een relatief begrip is. Ook stroom is hier lang niet zo vanzelfsprekend als in Nederland, vandaar ook dat er tot nu toe - ondanks eerdere intenties/pogingen - nog niet veel bericht van deze kant is geweest. Ik plaats dit bericht via Susanne's laptop (bedankt!), een mede-vrijwilliger uit Nederland. Ben blij dat zij ook hier is, dat we beide dit avontuur kunnen beleven en delen.

Nog geen week geleden dreunde het vliegtuig neer op Afrikaanse grond, deuren open, trapje af. En daar sta je dan, beide voeten op een heel ander werelddeel dan de dag ervoor... En dat valt niet in laatste instantie aan de temperatuur te merken - lekker warm zeg, ook zo midden in de nacht (niks niet vorst en dikke kleren aan!). Naar binnen bij het vliegveld om met z'n allen op een rijtje aan een lange houten 'balie' een formulier over ons geplande verblijf in Uganda in te vullen. Samen met een Fins meisje bedacht wat ze met al die (vrij vaag opgestelde) vragen zouden bedoelen en er maar 't beste van gemaakt. Door naar de rij voor Visa on Arrival en daar een leuk gesprek gehad met de op 't eerste gezicht behoorlijk nors ogende meneer bij 't hokje, wat hem uiteindelijk toch een zeer geĂŻnteresseerde enthousiaste vriendelijke man deed blijken. Wat leuk, wat fijn - dat formele bezigheden toch op een heel informele manier kunnen plaatsvinden. Door naar de bagagebanden om daar, na wat onduidelijkheid bij de overstap in Istanbul, tot mijn grote opluchting te ontdekken dat ook m'n bagage is aangekomen op plaats van bestemming. Dan word ik (het is nacht, dus nog weinig te zien) vanaf het vliegveld in Entebbe naar Kaja Nafasi in Kampala gebracht, waar we worden onthaald door een groepje honden (twee van het huis, en een aantal op bezoek uit de buurt) en na wat hardnekkig getoeter/geklop worden we verder binnengelaten. Daar zie ik al gelijk het eerste dreumesje voorbij dribbelen... Korte rondleiding (de kindertjes liggen natuurlijk al in bed) en dan eerst maar eens naar bed.

Om later op te staan voor een dag vol indrukken. Een beetje (wederzijds) aftasten en voorzichtig wennen met de kinderen. Ook in zo'n warm land kost het even moeite om het ijs te breken. De caregivers (en guards) zijn overigens heel relaxed, daar kan ik best nog wat van leren. 'Don't panic over anything.' :)

Dan ga ik met Patrick (een van de guards) op stap, eerst lopen we naar de 'taxi-standplaats' en nemen daar een matatu/taxi-busje (dan is zo'n busje toch al gauw aan de kleine kant, als je ‘m nokkienokkie volstopt met mensen...) op weg naar Kampala town. Wat een bedrijvigheid aan alle kanten langs en op de weg. Voor mij is het allemaal ongekend ongeorganiseerd, maar de lokale bevolking lijkt precies te weten hoe alles in elkaar steekt. Nou, ik ben hier in ieder geval een nieuwe sport gaan beoefenen: aan de andere kant van de straat zien te komen... Maar ook op de stoep is het wel zo handig om op je hoede te blijven en tijdig weg te duiken voor de enorme vrachten die de mensen op hun hoofd vervoeren. Patrick blijft af & toe lachend op me wachten, wanneer ‘ie merkt dat hijzelf much more skillful is in het manoeuvreren door deze urban jungle dan deze nog vrij onwetende mzungu. We ontmoeten zijn broer, wisselen wat euro's voor Ugandese shillings en kopen hiervan een lokale sim-kaart. Dit alles neemt trouwens wel iets meer tijd in beslag dan het opschrijven van de vorige zin. Maar goed, te midden van al deze drukte hebben we dan ook alle tijd. De mensen hier schromen er trouwens ook totaal niet voor om te laten merken dat ‘n blanke huid eruit springt, en ik krijg op straat dan ook meer dan eens 'mzungu' te horen. Hier zit verder meestal niks achter, 't is voor hen gewoon een uiting van bijzonderheid, maar ik voel me hierdoor soms wel een levende attractie en het kost me wat moeite om daaraan te wennen. Soms kan ik de/hun lol er wel van inzien (we're all human beings after all).

Na onderweg al vele offers te hebben afgeslagen, lijkt het Patrick toch wel wat om ons voor de terugweg op een bodaboda/brommertaxi te krijgen (na vriendelijk afraden door een van de caregivers bij vertrek). Tja, zo'n ritje is toch al gauw spannender dan een ritje in de achtbaan - mede mogelijk gemaakt door de massa's mede-bodaboda's, matatu's, en andere voertuigen die er allemaal zeker van lijken te zijn dat er óók voor hen nog wel genoeg plek is. Overleefd! Tot zover mijn introductie tot het bedrijvige stadsleven. Daarmee is actie telefoon echter nog (lang) niet afgerond, want om in Uganda een nieuwe telefoonlijn af te sluiten moet je je tegenwoordig registreren met identiteitsbewijs en pasfoto (beetje krom, als je je bedenkt dat je een rijbewijs hier gewoon kunt kopen). Misschien dat m'n nieuwe nummer deze week wel eens geactiveerd wordt, maarja je weet het nooit helemaal zeker hÚ met die Afrikaanse tijd... (Kan nog geen outcalls maken, maar wel al ontvangen op +256.775.745.246).

En dan nog even over waar het deze periode natuurlijk vooral ook om draait: de kindertjes hier - allemaal met hun eigen (vaak behoorlijk heftige) verhaal, en allemaal met hun eigen trekjes. Maar niemand meer of minder waard dan de ander. Op 't eerste gezicht had ik zoiets van; help! Hoe ga ik al die donkere ukkies (no discrimination) ooit uit elkaar houden? Maar komt tijd, komt raad - is wel gebleken. Met Rebel & Rinkie (de twee 'waakhonden' die hier wonen) was het meteen al raak en het maakte de kindertjes toch wel erg nieuwsgierig toen ze mij met de honden zagen spelen (er wordt hier heel anders omgegaan met dieren dan in Nederland, en Ugandezen zijn over het algemeen best wel bang voor honden)...

- Haha, big boss John (klein ventje bij wie je aan z'n koppie nu al kunt zien dat hij later wel een directeur moet worden) kwam net de 'vrijwilligerskamer' (de kamer die ik deel met de andere vrijwilligster die hier is) in lopen, wetende dat hij iets heel ondeugends aan het ondernemen is. Waarna ik hem herhaaldelijk vol vreugdekreetjes naar de living room breng. -

Ja, het zijn schatjes. Maar ook schatjes kunnen soms behoorlijk dwars liggen. En dit kan ook nog eens razendsnel in elkaar overgaan. Het vervulde me in ieder geval wel met diepe vreugde en heartfelt waardering toen de kindjes (de wat 'grotere', die al min of meer kunnen lopen) me de eerste dag - na samen verstoppertje gespeeld te hebben - begonnen te 'vlooien' en ik hen op mijn beurt aan het lachen kon maken met een kietelsessie. Wat een held, het eerste knulletje dat stiekempjes op me afkwam, me gauw een aai over de bol gaf en toen zo snel mogelijk weer wegrende. En wat een vertrouwen, overgave, pure liefde van deze kindjes wanneer ze zich zo door een 'wildvreemde' laten liefhebben - daar ondanks hun (veelal) traumatische ervaringen in hun nog korte leventje toch nog/weer voor open durven staan. Ik geloof er zeker in dat deze mooie wezentjes allemaal stuk voor stuk een enorme kracht in zich hebben, en zo ook kunnen zorgen dat hun levens echt niet beperkt hoeven te blijven/zijn door pijnlijke gebeurtenissen (verlies van ouders, bijvoorbeeld) uit het verleden.

Verder is het gewoon nog steeds ongelofelijk voor mij hoe hier de meest imposante en bijzondere, grappige, aparte, extraordinaire, onverwachte, bizarre dingen, vogels, bomen planten, struiken, vlinders en nog vele andere (soms niet-identificeerbare objecten) voorkomen - wat voor mij steeds weer een hele belevenis is, maar waar de lokale bevolking totaal niet voor op of om kijkt. Het aanbod in curiosa is zeer uiteenlopend; van mariboe's - enorme ooievaarachtigen met enorme hangkwab onder hun snavel en ‘n gigantische slak groter dan mijn hand, tot de meest originele constructies op fietsen/brommers/hoofden om spullen te vervoeren en bouwsteigers opgebouwd uit houten stokken (is weer eens wat anders dan die voorgeproduceerde ijzerwerken in Nederland). Wat dat betreft ben ik hier nog lang niet uitgekeken en leef ik dag bij dag.

Hoop dat jullie het ook goed hebben - ik zend jullie zonnestralen (het regenseizoen is tot nu toe nog heel vriendelijk)!

Veel liefs,
'auntie' Nikki

P.S. Foto's heb ik tot nu toe nog niet gemaakt, maar dit komt vast ook wel eens... :)

Reacties

Reacties

Ruchama

Wat heb je een fijne schrijfstijl Nikki! Het voelt alsof ik naast je op de stoep loop om al het verkeer te ontwijken.

En het is gewoon fijn om je eerste indrukken te lezen!

Liefs!

mick

Geweldig om te lezen/horen!
Geeft een gevoel van vreugde, frisheid, onschuld, loving-kindness.
Dankjewel.

Baukje

Eerste indrukken klinken goed, mooi!
Ik stuur je wat extra zonnestralen vanuit Oman, warm genoeg hier. De regen mag deze kant wel opkomen. ;)
Liefs!

Mariahanssen

Wat een mooi geschreven verhaal . Ik zie je echt voor
me !! Lopen kijken
Die kindjes lijken me heel bijzonder om die liefde te geven en de honden zijn dat herders,?????????zou t nooit durven
Ook niet toen ik jong was maar ik zou me in Afrika niet lekker voelen !! Weet niet waardoor?!! Slaap je goed,, muskieten ???? ????zijn er ook katten?????????? En wat eet j??? Ja ik stel gewone vragen hoor !! Maar t belangrijkste is dat je gelukkig bent????????????hoop dat je ????????gaat maken Lieve Nikki erg blij ben ik met je verslag Je schrijft erg goed ????????????maria ik ga je bellen ?

Arthur en Joanna

Wat een boeiend openingsverhaal Nikki! Doet uitzien naar het vervolg. Het doet ons denken aan onze eerste ervaringen in Nepal, zo'n 40 jaar terug.
We zullen Zowie vertellen over je kennismaking met Ugandese hondjes.

Pappa

Ha die Nikki,
Heel leuk dat je het goed naar je zin hebt en heel veel indrukken opdoet (misschien niet altijd even leuk maar de meeste wel hoop ik). Nuttig en aangenaam lijkt goed te combineren. Take care en geniet van het Afrikaanse leventje. Ook Rita herkent veel van de African way of life. Wij blijven je volgen. XX

Tim

Hey Zussie! Leuk om wat van je te lezen! Volgens mij heb je het erg naar je zin. Misschien is het soms ook iets te overweldigend, maar laat dat de lol niet bederven he ;). Misschien moet je ze eens busjetrap (of hoe je het ook zegt :P) leren :X. Of mens-erger-je-niet :P. Ik kijk uit naar het volgende verhaal!

Jol

Lieve Nikkeltje,
Wat een lekker leesbaar blog en wat fijn dat ik je aan de telefoon heb gehad en nu helemaal zeker weet dat ook deze 'retraite' goed voor je is!
Enjoy!
xxx

roland

he kleintje doe je best .
ik ben net terug uit duitsland en ben blij dat ik iets over/van je lees .
je weet het........ ga er voor gr.r
.

Jessica

HĂ© lieve meid,
wat een ontzettend mooi verhaal. Heerlijk dat ik zo inderdaad met je meereis. Ik ben blij dat het werk dat je doet je zo'n goed gevoel geeft. En het is leuk om te lezen over alles wat je verbaasd, zo levensecht!
Ik mis je en kan eerlijk gezegd niet wachten tot je terug bent... maar geniet van je tijd daar, blijf je verbazen en beleef het :)
Liefs en een knuffel van mij en ook van de beesten (die het me op dit moment nogal lastig maken dit stukje te schrijven)

Henny Rouss

Hi Nikki,

Heerlijk leesbaar stuk, het lijkt net of ik alles op mijn netvlies kan meebeleven. Misschien aan het eind van je project een boek??? Groetjes en ik kijk uit naar het volgende verslag.

Hey lieve Nikki

Fijn te lezen dat je goed bent aangekomen en dat elke dag weer mooie en wellicht zo nu en dan ook wat minder mooie verrassingen voor jou in petto heeft.
Het is het begin van een prachtig avontuur en vanuit je heerlijk leesbare verslag ben ik medeontdekker van jouw ontdekkingsreis, het is net of ik er midden in zit.
Veel plezier in het vervolgen van deze reis en ik hoop dat het je alles brengt wat je ervan verwacht.
Groetjes en ik hoop op een snel vervolg van je verslag, want het is heerlijk om te lezen.

ps. De eerste apies al gezien ?

bovenstaand was van je oompie.

Foutje bedankt, maar zo is het duidelijk hoop ik.

auntie Jeannette

ha Nikki wow wat goed geschreven zeg, leest makkelijk en klinkt mooi joh!! ...ben benieuwd naar je verdere belevenissen...en de foto's van die schattige kindjes en andere interessante dingen om je heen. Trouwens over interessante dingen (nou ja...): Marco Borsato zit ook in Uganda hoorde ik gisteren....dus wie weet, haha...zit je op te wachten, toch? Geniet van alles! LiefsX Jeannette

Simon

Heej Nikki,

Klinkt allemaal heel leuk! Ik hoop dat de rest van de tijd ook alles goed gaat en dat je veel kinderen blij kan maken.

Groetjes,
Simon

Nikki

Hai allemaal
 ja – er is weer stroom!

Bedankt voor al jullie leuke, mooie berichten – wat lief! Hoop binnenkort ook wat foto’s te plaatsen zodat jullie je ‘n beetje een beeld kunnen vormen van hoe het er hier uitziet, en er zit waarschijnlijk ook nog wel weer een wat langer verhaal aan te komen. Want taking it easy betekent natuurlijk niet dat er nooit wat gebeurd hier


Vandaag is er ’n jong knulletje in onze Kaja family bijgekomen. Na wat struggle met hechtingsangst is ‘ie vanavond uiteindelijk op schoot in m’n armen in slaap gevallen. Zó onbeschrijfelijk hartverwarmend is dat!
Afgelopen weekend geschilderd bij/met een kunstenaar uit Kampala, ter voorbereiding op z’n tentoonstelling die komende vrijdag van start gaat.
Verder ben ik ondertussen geïntroduceerd tot het kind-op-rug-dragen, is de African way of life steeds verder tot me aan het doordringen, en begin ik wat meer zicht te krijgen op hoe de weggetjes/”straten” hier in elkaar zitten (eens flink verdwalen kan daaraan een behoorlijke bijdrage leveren
).
Kortom; life is in constant flux en elke dag weer is er van alles te beleven (en schijnt de zon).

Maar beste mensjes, de kinderen hier zorgen in de ochtend altijd voor een niet al te late wekker, dus ik duik zo maar eens onder m’n klamboetje. Welterusten!

P.S. Please keep in mind: in Afrikaanse tijd weet je van te voren nooit precies hoe binnenkort binnenkort zal zijn :)

Tim Roorda

Eindelijk een spelfout :). dat er nooit wat gebeurT hier!

Groeten!

Jol

Wat een treffende mix van Afrikaanse onthaasting, ontroerende kennismaking met nieuwe bewonertjes, kunst en zonnestralen. Vorm veel gelukkige herinneringen voor later en vergeet niet van/in het nu te genieten!

????Maria hanssen

Hey lieve opgewekte Nikki????wat schrijf je ontzettend leuk: zie t voor me ::jij met een klein kindje op schoot,,,, zo lief lijkt me dat Ooit misschien een klein mickje!!!! Oma Maria houdt van dromen, dag lieve kleindochter kusje van mij en van de diertjes en liefs van bert xxx????????????????????

Jeannette

Het is fijn je te lezen.
M'n hart en gedachten zijn bij je/ bij jullie!

Eef

Lieve Nikki,
wat leuk om jou te zien met die kleine aapies(;-)
Ik hoop dat je ook nog een hele mooie safari mag meemaken.
Weer eens wat anders dan de Beekse Bergen..
Ik ben supertrots op je xx

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Doingoood